Sosial- og helsedirektoratet har gitt flyselskapet SAS Braathens tillatelse til å ha magasinet Scanorama i stolryggen på SAS-fly i innenriksfart. Det betyr i praksis at staten godtar alkoholreklame.
Fra juni kan norske vin – og brennevinsimportører lovlig drive reklame for sine produkter overfor passasjerer på SAS sine innenlandsruter, skriver Dagens Næringsliv.
Det er SAS Braathens som har søkt Sosial- og helsedirektoratet om tillatelse til å ha magasinet Scanorama i stolryggen på SAS-fly i innenriksfart. Magasinet er på engelsk og inneholder annonser for en del av vin – og brennevinsmerkene. Tidligere har SAS-ansatte fjernet magasinet fra stolryggene på fly som har flydd utenlands og som skal over i innenrikstrafikk for å ikke bryte det norske forbudet mot å drive reklame for alkohol. Etter tillatelsen fra Sosial- og helsedirektoratet trenger ikke SAS Braathens å fjerne magasinet og norske passasjerer får tilgang på alkoholreklame, på den samme måten som passasjerer i en del andre land som har hatt denne tilgangen i mange år.
I utgangspunktet kan dette virke som en fillesak, men det er en liberalisering som betyr økt ytringsfrihet og likere konkurransevilkår med aktører i andre land. Fortsatt har Norge en lang vei å gå, men tåler flypassasjerer reklame for alkohol vil norske avislesere, norske fjernsynsseere, norske nettbrukere og norske radiolyttere også kunne tåle belastningen med å være mottakere av betalt informasjon fra vin og brennevinsbransjen.
Liberaleren regner med at Sosial- og helsedirektoratet ikke har gitt tillatelsen på grunn av statens eierandeler i SAS-konsernet. Dermed skulle alt ligge til rette for reklame for alkohol også på Norwegian sine flygninger i Norge.